Belgisk Pale Ale #2

 Så er tiden inne for å prøve Belgisk Pale Ale igjen. Forrige gang ble ølet infisert og måtte kastes.

Oppskrift her: https://share.brewfather.app/ruWapbQK8Ta8c5

Det var lett å holde mesketemperaturen. Starter med 24 liter vann på 69 grader og tilsatte mesken. Stabiliserte seg på 65 grader. Sirkulerte med pumpe og vørterlufter i lokket. Fungerte veldig bra.

Volum inkl. mesken: 28 L

Meskeslutt kl 20.37

pH: 5.2

OG:1.057

15 liter igjen etter å ha tatt ut meskeposen

Volum etter avrenning: 4 liter

Skyllevann på 72 grader: 8 liter

Total kokevolum: 27 L

Kokestart kl. 21.17

OG v/kokestart: 1.045

Tilsatte 35 g East Kent ved kokestart (første gang med Mangrove Jacks humlefilter)

Justerte ned mengden koriander til 10 g. (etter konsultasjon m/Facebook-forum)

Oppdaget at jeg har byttet om humlene. Ved kokestart ble det tilsatt 25 g Saaz.

Så da blir rekkefølgen

60 min: 25 g Saaz

10 min: 25 g Saaz

0 min: 35 g East Kent

Kokevolum ved slutt: 25 L (fordampet 2 L)

OG ved kokeslutt: 1.056 (mulig jeg må røre mer, eit meske lenger). 


13.2: Målt SG: 1.012 v/19grader (vann ble målt til 1.004), korrigert til 1.016.

Temperaturkorrigert: 1.015

19.2: Målt FG1.012 v/20 grader


20.2: Flasking:

  • 32x0,5L
  • 7x0,33L (til Per)
  • Totalt flaskevolum: 18,3 L
Plan: Karbonering i 2 uker, deretter kaldt i minst 1 uke.

Evaluering:

  • Sett opp humletilsettingene mer effektivt. Jeg begynte i feil ende. 
  • Synes kjølingen tar lang tid, selv om det er platekjøler. For å få vørteren kald nok, må flowen være veldig lav. Så jeg tror ikke platekjøler egentlig er så veldig effektiv for min del. Må i såfall være mye større platekjøler. Blir litt klønete etterpå, når jeg skal gjøre rent i kjøleren. Vanskelig å få til med høydeforskjell og lengde på slanger. Kanskje bedre å flytte alt bort i vasken. 
  • Veldig enkelt å ha montert hurtigkoblinger. Synes prosessen med pumpe og kjøling fungerte fint, bortsett fra kjøletiden. 
  • Litt lav OG etter koking. Mulig jeg må røre litt mer i mesken, eller meske lenger.


Kommentarer