BIAB Etter John Palmer

Etter å ha lest How to Brew av John Palmer, om BIAB ser jeg at det må gjøres noen endringer for å få full utnyttelse. Skjønner også at jeg ikke må sirkulere med pumpe, men for meg gir dette god temperaturkontroll. Tror også det vil øke effektiviteten, men det får jeg lese litt mer om. Se under for kommentar til dette. En måte å løse ustabil tempratur på, kan være å isolere kjelen under meskingen. Jeg lurer også på om modifisering av kjelen til skylling ved sirkulasjon (sparge gjennom lokket) kanskje kan være unødvendig eller overdrevent. Men nå har jeg satt dette i gang, så jeg får heller fortsette med det prosjektet i kie brygg fremover og evt revurdere senere. 
Lærte også av Palmer at jeg ikke trenger å skylle etter at jeg har tatt ut malten. Kan i stedet bruke hele meskevannet fra starten. Dvs at jeg må utnytte størrelsen på kjelen. Jeg ønsker en vørter på 27 liter før kok. Må beregne atjeg mister m/2 vørter når jeg tar ut mesken, så mengden meskevann bør økes tilsvarende. Mv = 27L+m/2. I tillegg kommer mengden av malt. Kjelen rommer 35 liter, så det er kanskje ikke plass til alt. Dette må sjekkes ved neste brygg. 




Her er en link til beregning av effektiviteten, basert på meskevolum til kok, mengden malt og mål OG før kok https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/


Kommentarer