Bryggedag Belgisk Pale Ale

Bryggedag 28. Juli

16.00: Klargjøring, rengjøring og testing av pumpe/platekjøler
16.00: Vannvarmer satt på
16.30: Vannvarmer klar, 70 
19.00: Klar til å meske, 71 ℃ meskevann
19.00: Tilsetter 4 ml Lactol, måler pH: 5,2
19.30: Starter merking, strever litt med å nå riktig temperatur. Starter for høyt, 75 . Tilsetter is og oppnår etter hvert riktig mesketemperatur på 65 . Sirkulerer vørter med pumpe. Vanskelig å holde stabil mesketemperatur, finner ut at jeg egentlig bør ha kokeplata på 1, holder deretter mesketemperaturen. 
20.15: Målt OG: 1.070
20.30: Ferdig mesking, skrur opp temperaturen for utmerking ved 75 . 10 min. Skyller deretter med denne temperaturen til jeg får 28L.

Koketid 60 min

Kjøler med platekjøler, lar flowen gå for fort i starten, får derfor ikke effektiv kjøling. Ender til slutt med en temperatur på vørteren på 28 ℃. Må passe på flowen nesten gang! Platekjøleren fungerer effektivt, men flowen avgjør kjøleeffektiviteten til platekjøleren.
Kokevolum: 28L
Gravity før koking: 1.065
Volum i kjele etter koking: 26 L (avdamping 2 L)
Gravity etter koking (OG): 1.050 (oppskrift: 1,054)
Gjæringskarvolum: 20 L (taper 6 liter ved overføring, rest i kjele, tubing og platekjøler)
OG målt 10.08: 1,014 (må la det stå en stund og la bunnfall falle ned) målt med glassmåler
Foreløpig beregnet ABV%: 4,7
OG målt 15.08: 1,012
Beregnet ABV%: 5%
OG målt 15.08: 1,020 (med refraktometer), men dette er ikke reellt etter gjæring.

Oppskrift:
Gjærbare ingredienser:
4,8 kg Pale Ale 6 EBC (80%)
1,1 kg Biscuit 50 EBC (18,3%)
100 g Caramel Light 30 EBC (1,7%)

Humle (85g):
60 min - 35 g East Kent Golding
10 min - 25 g Saaz (4 IBU)
0 min - 25 g Saaz

Andre tilsettinger:
15 min: Gjærnæring og klaringsmiddel
5 min: 50 g tørket appelsinskall (søt)

Gjær:
To pk SafAle BE-134 (Saison style beer)

Erfaring:
Tap av vørter:
Må prøve å få ut mer vørter fra tubing og kjele. Et tap på 6 L er for mye. Må måle volumet i kjelen opp til uttaket. Mulig dette er litt stort. 

Humleposer:
Brukte humleposer, det må jeg fortsette med. Men må også være oppmerksom på dette når jeg smaker. Mister jeg mye smak og aroma hvis jeg bruker humleposer? Samtitid er dette nødvendig når jeg skal bruke platekjøler. Kanskje jeg bør gå til innkjøp av humlesikt. 

Kjøling:
Absolutt nødvendig å passe på flowen ut fra kjelen. Denne gangen åpnet jeg fullt fra start av og da fikk jeg ikke kjølt ned godt nok. Fikk kjørt gjennom for mye vørter før jeg oppdaget dette. Strupet ned til veldig lav flow for å redde en akseptabel sluttemperatur på vørteren. Fikk til slutt 28 ℃ noe som er litt høyt. Ventet 1 time før jeg tilsatte gjær.






Sirkulasjon under mesking

Rengjøring av pumpe og platekjøler

16.08.21 Flasking
32x0,5
9x0,33
Denne er ødelagt. Smaker surt. Både Horst og B.T mener jeg kan ha fått bakterieinfisert øl. Sannsynligvis urent gjæringskar. Må prøve denne på nytt.

Kommentarer