Dobbelbrygging

Dobbel bryggedag

Amber Ale BiB og Allgrain-sett fra Ølbikkja Bryggeri brygges i dag, Lørdag 16.1.2021.
Først ut er Amber Ale. Dette er et lite ekstraktsett, med litt mesking av malt. Total mengde ferdig brygg er 8 liter.
Neste ut er Citra&Sauvin hveteøl fra Ølbikkja Bryggeri (BIAB). Denne er litt mer utfordrende, da den først skal meskes på 52 °C  deretter på 65 °C og til slutt 70 °C  Total mesketid er 90 min. Deretter koking i 90 min. Total mengde ferdig brygg er 23 liter.
I dag tester jeg også julegaven fra Cathrine, et refraktometer. 
I tillegg er det første gang jeg bruker appen brewfather. 

Amber Ale BiB (Brew in a Box). Brygg #4
Mesker med 7,5 l ved 70 °C. Startet kl. 16.00. Temperaturen varierer: 70-72°C.
Målt OG: 1.065Kokestart kl. 16.34
Det benyttes fire poser med humle, den siste tilsettes en uke ut i gjæringen.
Etter koking, måles OG til 1.065. Refraktometeret viser det samme. 
Sette til gjæring på badet, varierende temperatur, 18-24°C.

Etter 7 dager: 
SG=1.022 (refraktometeret viser 1.032, pga alkohol til stede, påvirker brytningsindeksen)

Etter 14 dager:
FG=1.018 (refraktometeret viser 1.030)

Etter 21 dager (rakk ikke å flaske før):
FG=1.018

Tappet den 7.2: Resultat 9 x 0,5 l. 

Mye svinn, bør begynne å bruke humleposer.
Nytt denne gangen er at jeg ikke stikker om og bruker sukkerlake. Tapper direkte på flaske og tilsetter sukkerkulør fra bryggselv.no. Hvis jeg ikke stikker om bør jeg ihvertfall bruke humleposer. Tror flasketapperen tettet seg, måtte koble fra og tappe direkte via slange.

Resultat:
  • Oppskrift OG: 1.066    Oppnådd: 1.065
  • Oppskrift FG: 1.016    Oppnådd: 1.018
  • Oppskrift ABV: 6.7 %    Oppnådd:    6.2 % (pluss ca 0,3 fra karbonering): 6.5 % 
Citra&Sauvin Hveteøl (BiaB. Brygg $5
Kjøpt sett fra Ølbikja etter et besøk på Homebrew.no i Strømmen. 
Litt vanskeligere bryggeprosess, da det er skal meskes ved tre ulike temperaturer.
  • 52°C i 5 min
  • 64°C i 70 min
  • 72°C i 10 min
Starter merking kl 18:53
Meskevolum: 17 liter (målt 12 liter etter å ta tatt fra mesken)
Skyllevolum 15 liter
Skyllevann temperatur 75-78°C

Etter mesking (OG målt til 1.052), tok jeg meskeposen å la over en rist på et gjæringskar. Skyllet med vann fra vannkoker, ca 75°C. Dette gikk veldig fint, resirkulerte også noen liter. Målte SG underveis flere ganger med refraktometeret, for å se SG i skyllevannet endret seg. Lå mellom 1.022 og 1.024.
Kokevolum: 27 liter
Kokestart kl 21.15
Koker i 60 minutter. 

Ble betenkt da jeg målte OG til 1.042. Dette er veldig lavt, kanskje jeg burde rørt mer og sirkulert meskevannet under meskingen. Droppet klaringsmiddel denne gangen, siden det er en hveteøl. Til gjæring: 21 liter

Etter 4 dager:
Tilsetter humlepose #3
SG:1.018 (refraktometer: 1.022)

Etter 14 dager:
SG: 1.014 (refraktometer: 1.020)

Etter 21 dager:
Tappet den 7.2: Resultat 37 x 0,5 l. Mye svinn, bør begynne å bruke humleposer.

Resultat:
  • Oppskrift OG: 1.057    Oppnådd: 1.042
  • Oppskrift FG: 1.008    Oppnådd: 1.014
  • Oppskrift ABV: 6.3 %    Oppnådd:    3.2 % (pluss ca 0,3 fra karbonering): 3.5 %
Erfaring:

  • Må røre og sirkulere vørteren under meskingen for å få ut mer sukker. 
  • Bør også måle pH og vurdere vannjustering
  • Utfør Iod-test for å se om det er stivelse igjen. 
  • Forlenge mesketiden. Sjekk om dette har noe å si eller om dette bør unngås, kan kanskje oppnå andre ulemper. 
  • Bruke humleposer for å minske svinn
  • Ikke bruk lokk under kokingen. Det skal dampes av noe væske under koking 




Kommentarer