Test av ny bryggekjele

Test av bryggekjele, dypvarmer og kjølespiral

Bryggekjelen kjøpte jeg på Finn.no for kr. 625,- inkl. tappekran og termometer. Fikk med en dypvarmer på 3KW. Denne skal være veldig effektiv og sannsynligvis nødvendig for å kunne varme opp vann til mesketemperatur på kort tid, og også til å oppnå kokepunkt på kort tid. Bruker to termometre for å måle temperatur. Ett i bunnen og ett i midten. 

Trinn 1: Oppvarming

Jeg fylte opp kjelen via vannkjøleren, opp til nederste skrue på håndtaket (må måle senere hvor mange liter dette er). Jeg bør lage en målestav eller lage en innvendig skala. 

Oppvarming fra 11 til 60 grader: 21min. Brukte også varme fra komfyr. Sikringen gikk på ca 65 grader, samme kurs som kjøkkenvifte og strøm i gang. Mulig jeg bør bruke en annen kurs. Sikringen gikk på nytt ved 80 grader og 90 grader

Videre oppvarming til kokepunkt: 26 min, totalt 37 min.


Trinn 2: Holde kokepunkt:

Tar ut dypvarmer og bruker komfyr til å holde koketemperaturen. Må ha den store kokeplata på 8 for at det skal fosskoke. 


Trinn 3: Nedkjøling:

Bruker kjølespiral. Temperatur på utvannet er 40 grader ved start.

Temperatur i kjele: 

5 min: 80 grader

12 min: 50 grader

17 min: 40 grader

25 min: 30 grader

30 min: 27 grader

Avslutter kjøling og tapper over på gjæringskar.

Temperatur i gjæringskar etter overføring: 20 grader

Målt vannmengde i gjæringskar: 22,5 liter

Restvolum i bryggekjele: ca 2,5 liter


Konklusjon:

  • Nyttig øvelse før jeg starter med BIAB!
  • Må bruke en annen kurs.
  • Trenger bare å bruke ett termometer.
  • Kan kjøle til 30 grader og deretter overføre til gjæringskar. 
  • Begge termometer viser 2 grader for lite.
  • Bruker lang tid på å kjøle det siste stykket, sannsynligvis er ikke kjølevannet kaldt nok (11 grader i slutten av oktober)
  • Ikke bruk vannkjøler til å fylle vann i kjelen
  • Vurder å bruke vannvarmer til å forberede meskevann og skyllevann. 





Kommentarer